Anastacia Lyn Newkirk 1973. szeptember 17-én, egy művész család középső gyermekeként született Chicagoban, majd New Yorkban nevelkedett. Édesanyja színésznő, édesapja sanzonénekes volt. A családfő korán elhagyta a családot, így a három gyermek nevelésének a terhe az édesanyára hárult. A mama emlékei szerint a kis Stacey nem sokat várt arra, hogy a külvilágnak is megmutassa a hangját. Gyakran arra lett figyelmes, hogy hároméves lánya a baptista templomból hazafelé vezető úton, a bébiűlésben furcsa hangokat hallat. "Amit hallottam, azt utánoztam. Magas hangokat adtam ki némi vibrátóval" - idézte korai emlékeit az énekesnő.
A két lány és az autista fiú ellátása nem volt könnyű feladat.Anastacia öccse ráadásul nem érezte jól magát New Yorkban, így édesanyjuk - aki éppen akkoriban kapott egy musical szerepet a Broadway-en - feláldozta karrierjét, és otthagyta a várost. A család Los Angelesbe költözött, ahol a beteg kisfiúnak egy kitűnő, speciális programot találtak. "Hat éves voltam, amikor apám lelépett. Miután ezt a helyzetet szoktam meg, nem hiányzik. Tizenhét éves koromban találkoztam vele legutóbb, később nem láttam értelmét semmilyen féle kapcsolatnak. Nem is értettemm, miért hívom egyáltalán apának. Semmit sem tudtam róla, és nem is érdekelt. Nincs szükségem rá, elég erős vagyok nélküle is. Aztán meg ott volt nekem egy szuper anya. És ő tökéletesen elég volt!" - valott később gyermekkoráról.
Anastacia Manhattanben érettségizett, és esze ágában sem volt zenei pályára lépni. Egyetemre gyűjtött, régész akart lenni. Saját bevallása szerint imádta mikroszkópján keresztül vizgsálni a dolgokat. "Ez teljesen ellentétben állt azzal, mint amilyen környezetben felnőtem. Mármint a szüleim művészvilágával. A régészkedés sokkal érdekesebb volt számomra." Am, ha az ember zenélésre született, előbb vagy utóbb megtalálja a végzete.Természetesen Anastaciat meg is találta. A zenei pályával kedvenc, 1018 nevű klubjában került kapcsolatba. Ide jártak nővérével táncolni, szórakozni, és itt figyeltek fel rá. Meghívták az MTV 'The Club' című műsorába, amelyben tagja lett az állandó tánckarnak. Közben szerepelt két Salt 'n' Pepa klipben, az 'everybody Get Up'-ban és a 'Twist And Shout'-ban.
Az emberek közben folyamatosan aról faggaták, nem akar-e énekelni is. Egyszer odament hozzá egy producer, ugyanezzel a kérdéssel. "Én meg rávágtam, hogy dehogynem! Persze csak úgy heccből, ironikusan, mert nem gondoltam, hogy bármiféle tehetségem lenne az énekléshez. Nem tartottam magam Celine Dionnak, vagy MAriah Careynek." Végül mégis szerencsét próbált: különféle bandékkal éjjeli klubbokban és kaszinókban énekelt, demókat, feldolgozásokat készített, és esküvői énekesként dolgozott.
A nagy áttörés azonban sokáig váratott magára, tíz éven át küszködött ismeretlen énekesnőként Chicagoban, New Yorkban és Los Angelesben. Jó ideig egyetlen lemezkiadó sem látott üzletet a fekete hangú, vastag szemüveget viselő, kistermetű fehér lányban. Éppen munkanélküli volt, amikor rátalált későbbi menedzsere, Lisa Braudé, aki nemes egyszerűséggel csak annyit mondott neki: "Olyan hangú ember, mint Te, egyszer születik egy évszázadban." A hitetlen lány pedig ugyanilyen természetességgel, de nem kevéssé cinikusan válaszolt: "Oh, igen!"
A menedzser azonban felhívta a lány figyelmét egy műsorra, és Anastacia két hónappal később be is került az MTV 'The Cut' elnevezésű showjába. Ezen a tehetségkutató versenyen minden előadó a saját maga által írt dallal lépett fel. Akkorra más hozzászokott az elutasításokhoz. Bár úgy gondolta, ez újabb "lehetőség" a bukásra, és mindenki rajta fog nevetni - mégis belevágott. A műsor pedig gyökeresen megváltoztatta az életét. Az akkor 26 esztendős Anastacia 160 versenyző közül bejutott a 10-es döntőbe. Bár nem ő lett a győztes, miután elhangzott a dala, égni kezdtek a telefonvonalak, számos lemezcég is jelentkezett nála. Azt hitte álmodik, amikor maga a popkirály, Michael Jackson is feltárcsázta a számát. Az énekesnő bevallása szerint ez a félórás beszélgetés adott erőt neki a folytatáshoz. "Valóságos csoda volt, hogy 30 percen keresztül beszélhettem Micheallel. Kedves, bátorító szavai önbizalmat adtak, és legfőképp azt a hitet, hogy engem a zenei pályára teremtettek. Számomra az életközpontjában mindig is a fejlődés, a tanulás állt. Nagyon értekes leckét kaptam, ami arról szólt,, hogy mindig maradj hű ahhoz, aki vagy, és azokhoz a dolgokhoz, amelyekre büszke lehetsz. Minden más adja magát." - idézte fel a sorsfordító beszélgetést egyik interjújában.
Anastacia karrierje, ha későn is, de beindult és szédítő gyorsasággal ívelt fölfelé. A tehetségkutató show utáni hetekben találkozott az összes nagyobb kiadó elnökével, és végül a Sony Music Daylight Records nevű kiadójával írta alá alső lemezszerződését 1999-ben. 2000 februárjában mutatkozott be a világnak az I'm Outta Love című dalával, s a lendületes, dance-soul szám minden idők egyik legsikeresebb dalaként vonult be a zenetörénelembe. Még ebben az évben megjelent ez első album is, melyen Whtiney Houston és Mariah Carey producereivel dolgozhatott együtt. Az album és Anastacia hangja - amelyet Tina Turneréhez hasonlítottak - mind a kritikusokat, mind a közönséget lenyűgözte. A különlegesre sikerült korongot, miután kevrednek rajta a stílusok, nem lehet egyetlen kategóriába sorolni (csak a Sprockba :)). Található rajta R&B, dance, soul és popdal is. A debütáló lemezből mint-egy 10millió példányfogyott világszerte, és egy tucat országban érte el az arany, a platina, vagy a multiplatina státuszt.Persze az ünneplés sem maradt el, a művésznő állandó vendége lett a nívós zenei gáláknak: MTV Europe Music Awards, World Music Awards, Edison Awards, Golden Europa Awards, és még sorolhatnánk...
A befutott Anastaciat ezután különböző producerek különféle imázsra próálták formálni. Mindenfélét kipróbáltak hangjával, igyekeztek az öltözködését, külsejét megváltoztatni. A karakteres lány azonban nem akart kreált sztár lenni, céltudatos egyéniségének köszönhetően máig megmaradt olyannak, amilyen mindig is volt. "Javasolták, hogy változtassam meg a vokált, hagyjam el belőle a dörmögést, a vibrálást. Aztán azt kérdezték, nem tudnék-e kicsit kevésbé feketén hangzani. Majd azt mondták, az lesz a tuti, ha levszem a szemüvegem. Nagyon sok tanácsot kaptam nagyon sok embertől, akik mind azt éreztették velem, hogyha változtatok, akkor lehetek sztár. De én mindig is úgy éreztem, ha megváltoznék, hamisítvánnyá válnék, akinek semmi esélye arra, hogy maradandót alkosson ebben a szakmában."
És az eredetiségét megörző lány valóban maradandót alkotott. 2002 nyarán jelent meg második lemez Freak Of Nature címmel, amelynek anyagát mindössze két hónap alatt vették fel, így előadója legnagyobb örömére,. meglehetősen spontán anyag lett. A korong igazi zenés önéletrajz, tele elvárásról és szerelmi csalódásról szóló dalokkal. Mindez nem véletlen, az énekesnő nem is tagadta: a számokat az akkoriban friss szerelmi bánata, Shawn Woods-val történt szakítása ihlette. Az album címe - merészebb fordításban torzszülöttet jelent - is kötődik az énekesnő életéhez. "Hosszú sztori, az én történetem húzódik meg a Freak Of Nature kifejezés mögött. Mindig különcnek tartottak az emberek, akik sehogy sem értették meg, hogyan jöhet ki ekkora hang ilyen kicsi nőből. Én pedig szörnyecskének éreztem magam. Egyébként anyám is gyakran hívott így, viccesen. Aztán rájöttem, hogy a szönyek nem olyanok, mint én. Ma már tudom, hogy nem kell amiatt szégyenkeznem, ahogyan énekelek. Már a szemüvegem sem zavar. És az sem, hogy ilyen alacsony vagyok. Mert én vagyok a szemüveges kicsike, az óriás hanggal!" - mondta a kiváló humorérzekel megáldott énekesnő. A második albuma sem egységes stílusjegyű. Van, ahol dance, disco, máshol R&B vagy rock jellemzi. Éppen ez a változatosság és a "füstös" hangja tette a világ egyik legsikeresebb előadójává. Tizenkét dalben társíró volt, így a sorok természetesen magukon viselik a szerző személyiség jegyeit és érzelemvilágátA 'Paid My Dues' például a sztárrá válás rögös útjáról szól, amelyet be kellett járnia. "A legtöbb dalom ösztönösen jön. Az érzéseimre hallgatok, arra, amiben hiszek. Ösztönlény vagyok, életérzésekkel. A közönség azokat szeretik, akik képesek különböző helyzeteket kifejezni, miközben valódiak maradnak. Én sosem változom teljesen. A hang, a lélek, a szenvedély és a lendület ugyanaz. A hangszer más. Az egyik dalban funky beütés van, a másikba más, ezért nem tipizálható" - fogalmazta meg művészi hitvallását.
Anastacia erotikus hangja és külseje mágnesként vonzza a férfiakat, ami a sztár számára nem meglepő. Tökéletesen tisztában van adottságaival, de nem vágyik a top 10-be a különféle, legszebb hölgyeket rangsoroló választásokon. "A srácok mindig nagyon szexinek találtak és találnak ma is. Tulajdonképpen én is hasonlóan vélekedem magamról, pedig a természet csúnyán elbánt velem. Nálam majdnem minden félresikerült, ami félresikerülhetett" - utal régi keletű betegségére. Tizenhárom éves volt, amikor egy tumort fedeztek fel a hasában, majd Morbus Crohn nevű vékonybél-betegséget diagnosztizáltak nála. Sokáig csak hatalmas sebhelye emlékeztette a műtétre, amelynek során belei egy részét eltávolították, ám tizenkilenc éves korában komolyan veszélybe került az élete. Az egyik producer ugyanis túl kövérnek találta, és szigorú fogyókúrát javasolt. A csupa rostos gyümölcsből és zöldségből álló diét azonban majdnem végzetesnek bizonyult, amely után csak egy, a kemoterápiához hasonló gyógykezeléssel sikerült talpra állnia. A kezelés mellékhatásai a ráknetegekéhez voltak hasonlatosak, amelyek következtében a fiatal lány depresszióssá vált. Azon pedig evéssel igyekezett enyhíteni, így egyik bajból a másikba esvén, hamarosan jelentős súlyfelesleggel küzködött. "A túlsúlytól megszabadultam, a lelkemben pedig saját magam tettem rendet. Huszonkét éves koromra egy rendkívül határozott nő lett belőlem, aki megtanulta, hogy az élet minden pillanatát ki kell használni."
S a 2002-es esztendőben volt bőven kihasználandó pillanat. Második albuma a debütáló korongot is túlszárnyalta: 15millió példány kelt el belőle világszerte, és számos zenei díjat hozott a művésznőnek. Akkoriban senki sem hitte volna, hogy a gálákon csillogó, legjobb popzenei előadónak választott, sikeres és szexi világsztárnak akadhatnak valaha gondjai. Azt pedig pláne nem, hogy hamarosan újra farkasszemet kell néznie a halállal.
Tavaly azonban az energikus énekesnőre, aki egy betegségét korábban már előnyére fordította, sebhelyét pedig ismertetőjellé tette, újabb csapást mért az élet. 2003. január 21-én mellrákot állapítottak meg nála, egy hónap múlva pedig egy hét órás operáció során bal mellének negyven százalékát, valamint két nyirokcsomót is eltávlítottak, ezzel egy időben a helyreállító műtétet is elvégezték. Testi és lelki fájdalmait fokozt az a tény, hogy a diagnózis után 24 órával titkát főcímek kürtölték világgá (máig nem tudja, ki informálta a médiát), ám a sokat megélt énekesenő ezt a kéretlen nyilvánosságot is okosan használta ki. Miután nem lehetett biztos abban, hogy túléli-e betegségét, küzdelmét megpróbálta mások számára is tanulságossá tenni. A valóság show-k mintájára kamerák követték Anastacia minden lépését, és megmutatták műtűt előtti félelmeit, az operációt, az utókezeléseket és a felépülés folymatát. " Soha nem voltam dühös a betegségem miatt. Tudtam, hogy mindennek oka van. Szerintem azért lettem én a kiválasztott, mert helyzetemnél fogva talán másoknak is segíthetek. A dalammal milliókhoz szólók, és az a tudás, amelyet betegségem révén szereztem, szintén milliókhoz juthat el. De ha csak egyetlen emberen tudok segíteni, már az is nagyon sok." - mondta felvilágosító kampánya nyitánya ként.
Néhány hónappal később, mintha nu sen történt volna, ismét feltűnt sztárkörökben, az Oscar-díjátadást követő partin pedig Elton John oldalán újra énekelt. Bár egy ideig úgy érezte, hogy betegsége elvette kreativitását, és karrierje véget ért, nyáron mégis stúdióba vonult, hogy elkészítse harmadik albumát. A keresztnevét viselő album munkálatai 2004 februárjában fejeződtek be. Az első kislemez március elején került a boltokba, és még ugyan ebben hónapban követte az album. A vezető sláger - zeneileg talán eddigi legjobb dala - a korábbiaknál is dögösebbre, rockosabb hangzásúra sikerült, és frenetikus siker lett. "Ez a lemezem a legjobb munkám, amelyet valaha is csináltam" - kommentálta az új korongot.
Anastacia hangja és dalai mellett valami mást is adott a világnak - a szemüveget veiselő hölgyeknek legalábbis mindenképp. Az énekesnő missziót vállalva helyreállította a rövidlátó nők önbecsülését, és valóságos szemüveg divatot teremtett. "Negyedik osztályos korom ót viselek szemüveget, és ma már ez a természetes számomra. Nincs mit szépíteni a dolgon: szemüveg nélkül vak vagyok, mint egy denevér. Úgy ötven különféle darabot tartok otthon, de ennek csak felét hordom. Büszke vagyok arra, hogy egyre több tini miattam akar szemüveget magának és biztatom is őket. A szemüvegek nagyon szexisek és titokzatosak tudnak lenni, ha nők öntudatosanm határozottan viselik."
S hogy mi élteti a világhírű énekesnőt, aki minden hatás ellenére eredeti tudott maradni, akinek tehetsége unikum, dalai őszinték és érzelmesek, személyisége hiteles? A harmincegy esztendős, nem mindennapi popsztárnak természetesen erre is megvan a frappáns válasza. "A karrierem azt jelenti, hogy mindent vissza tudtam adni az édesanyámnak, amit ő nyújtott nekünk kiskorunkban. Kezdetben azt mondtam neki, nem akarom, hogy dolgozzon, majd én gondoskodom róla. Később azonban arra bíztattam, menjen vissza szeretett közönsége elé, mert annak idején feláldozta pályáját öcsém az miatt. Ami pedig engem illett: szeretem a szennyest mosni, és látni, hogy tele van a hűtő. Még akkor is, ha egyáltalán nem eszem abból, ami benne van. Mert egy darabka normáli életre vágyom. Bevásárolni menni, és gyertyákat gyújtani a nappaliban. Ezért szeretek élni. Még mindig..."
Életrajz: Pircs Anikó - Pop-csajok (Viktória Kiadó)